PKP Polskie Linie Kolejowe chronią krajowy rynek budowlany – przełomowa decyzja

Udostępnij:

Możliwość wykluczania wykonawców, którzy mają siedzibę poza UE, Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) oraz podmioty z państw, które nie są objęte porozumieniem o zamówieniach rządowych w ramach WTO pojawiła się po wyroku TSUE z końca 2024 r.

Za wprowadzeniem rozwiązań mających chronić krajowy i europejski rynek budowlany przedsiębiorcy opowiadają się od lat. Argumentują przy tym, że firmy spoza Unii Europejskiej, niemające potencjału w Polsce, a często korzystające ze wsparcia swoich rządów, stanowią nierówną konkurencję.

Na początku stycznia PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na modernizację linii nr 38 między Białymstokiem a Ełkiem. Inwestycja otrzymała dofinansowana z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), ma potrwać do roku 2029 i pochłonąć aż 6 mld zł.  W postępowaniu tym zarządca zdecydował się na wykluczenie wykonawców, którzy mają siedzibę poza UE, EOG oraz podmioty z państw, które nie są objęte porozumieniem o zamówieniach rządowych w ramach WTO. – To nasza decyzja i reakcja na niedawno ogłoszony wyrok TSUE – powiedział wówczas Piotr Wyborski, prezes PKP PLK. Jest jesteśmy pierwszym podmiotem w Polsce, który określił w dokumentach przetargowych zasadę wynikającą z wyroku TSUE.

Natomiast GDDKiA poinformowała o tym, że zapisów odwołujących się do wyroku TSUE wprowadzać na razie nie będzie.

Źródło Rynek Kolejowy