Odwagi, pokory oraz rozpoznawalnych marek! – rekomendacje dla wzrostu konkurencyjności polskiego biznesu

Udostępnij:

Takim hasłem mogę podsumować wnioski z panelu “Polska biznesowa odpowiedź na globalne i europejskie turbulencje | Przejście z modelu biznesowego opartego na taniej pracy do modelu polegającego na tworzeniu wyższej wartości dodanej | Warunki sprzyjające i okoliczności hamujące”, który miałem przyjemność prowadzić w ubiegły piątek na konferencji „CFO Roku 2024” zorganizowanej przez Klub Dyrektorów Finansowych “Dialog”​.

Wspólnie z uczestnikami panelu: Iwona D. Bartczak, Leszek Ślazyk, Arkadiusz Szczepaniak oraz Andrzej Zaperty, staraliśmy się nakreślić tło oraz kierunki zmian gospodarczych, ale później skupiliśmy się głównie na praktycznych wskazówkach dla przedsiębiorców i osób zarządzających.

Rozpoczynając dyskusję, odwołaliśmy się do wyników badań pokazujących, że polscy przedsiębiorcy wykazują najmniejszy i malejący optymizm, jeśli chodzi o perspektywy rozwoju biznesu [Dun & Bradstreet’s Global Business Optimism Insights 2Q 2024], ale też globalnie wzrasta przekonanie osób zarządzających, że ich biznesy będą musiały ulec istotnej transformacji, aby zapewnić przetrwanie w ciągu najbliższych 10 lat [PwC’s 27th Annual Global CEO Survey].

Mówiliśmy więc o konieczności odważnego spojrzenia i „wyjścia” poza Polskę i region Europy Centralnej, czy nawet całej UE – do Azji oraz krajów afrykańskich (najlepiej podsumowuje to stwierdzenie: „myślenie sąsiadami jest XIX-wieczne!”). Aby jednak próbować walczyć o te rynki, konieczne jest zbudowanie marek rozpoznawalnych poza granicami Polski i naszego regionu, a patrząc realnie i w skali globalnej, tych nie mamy zbyt wiele (szczególnie w branży B2B, budownictwie czy przemyśle). I nie powinien nas uspokajać czy tłumaczyć braku większej aktywności z naszej strony fakt, że ten problem dotyczy nie tylko polskich firm – co potwierdzają np. wyniki ostatniego rankingu 100 największych firm budowlanych świata, gdzie już 1/3 spółek azjatyckich, odpowiada za 2/3 łącznych obrotów! [GPoC 2023 Global Powers of Construction, Deloiite]

Pojawiła się rekomendacja, aby odwiedzić kraje azjatyckie (Chiny) czy bliżej nawet (Turcję), aby na własne oczy zobaczyć tempo i kierunki zachodzących zmian, zamiast bazować na stereotypach, nieaktualnych przekonaniach czy przekazach medialnych. Próbować wprowadzić w życie strategię rozwoju gospodarczego tych krajów (padło hasło „kopiować Chiny!”), korzystając z możliwości jakie dają nam: 1) nadal stosunkowo niskie koszty pracy, 2) atrakcyjność geograficzna oraz 3) fakt, że kończy się definitywnie era globalizmu. W tym wątku dyskusji pojawiła nam się także pokora – by zaakceptować, ale też umieć wykorzystać fakt, że coraz częściej zamiast o nich jako „dalekim wschodzie”, mówić będziemy raczej o sobie jako „dalekim zachodzie” (w tym kontekście warto wspomnieć słowa: „To, co widzę, mówi mi, że pogrążając się w typowym dla Polaków grzechu pychy nie widzimy, że Chiny coraz szybciej odjeżdżają nam jako partner gospodarczy. A może partner w ogóle.”, które Leszek Ślazyk zamieścił na portalu chiny24.com w kwietniu… 2017 roku!).

Choć temat rosnących kosztów pracy, mniejszej dostępności pracowników, wysokich kosztów energii czy koniecznej „zielonej” transformacji przewinął się w naszej dyskusji, a także koniecznych inwestycji z nimi związanych, większość naszej rozmowy skupiała się raczej na potrzebie skoku rozwojowego oraz inwestycji skierowanych „na zewnątrz” – w markę/rynek/klienta, a zdecydowanie mniej na wnętrze firmy. Może to efekt (po)pandemicznego wzrostu cen surowców/wzrostu innych kosztów, który wymusił zmianę strategii sprzedażowej wielu firm, które dostrzegły, że więcej korzyści daje wzrost marży/rozwój sprzedaży, niż cięcie kosztów i poszukiwanie oszczędności za wszelką cenę. Pytanie, czy jesteśmy gotowi do podjęcia takich działań, czy zmusi nas do tego dopiero sytuacja rynkowa, oczekiwania klientów czy naciski ze strony konkurentów (nie tylko tych azjatyckich), podobnie jak do upowszechnienia pracy hybrydowej/zdalnej „przekonała” nas pandemia, a do większych oszczędności i transformacji energetycznej – skokowy wzrost cen prądu i gazu w 2022 roku?

Niestety, z uwagi na ograniczony czas panelu, nie zdążyłem zadać pytania, czy polski biznes jest gotowy na taką zmianę podejścia i przekonań? Przyczynkiem do tego z kolei pytania, był wynik innego badania z 2024, które pokazało wyraźnie, że choć prezesi polskich firm znajdują się w światowej czołówce pod względem deklarowanych planów transformacji prowadzonego biznesu, to jednak dominującą motywacją do działania są dla nich krótkoterminowe korzyści finansowe, podczas gdy globalnie główną rolę napędową odgrywają zmiany technologiczne oraz zmieniające się warunki rynkowe [EY-Parthenon CEO Outlook Pulse 2024].

Czy w tym zakresie nie jest zatem potrzebna zmiana pokoleniowa, aby do głosu w większym stopniu mogły dojść osoby, które nie mają bagażu doświadczeń z okresu transformacji, lat 90tych czy dwutysięcznych? Posiadające inne spojrzenie na biznes, gospodarkę czy wykorzystanie technologii, ale też miejsce Polski w świecie oraz strategie dalszego rozwoju? (Rozwinięcie tego wątku w artykule w Business DialogRzutcy przedsiębiorcy czy analityczni menedżerowie – kto nada napęd polskiej gospodarce???” )

Zapraszam do dyskusji (również w komentarzach pod moim wpisem na portalu LinkedIn, gdzie znajduje się skrócona wersja powyższego tekstu) lub nadsyłania swoich komentarzy kontakt@kdfdialog.org.pl

Piotr Hans, NOVOL Holding, członek Kapituły Klubu Dyrektorów Finansowych “Dialog”

 Linki uzupełniające z serwisów Klubu Dyrektorów Finansowych “Dialog”:

Czy Europejczycy są gotowi zarabiać 40% mniej? Czy Polacy też muszą dokonać takich wyrzeczeń? https://businessdialog.pl/artykuly/bezpieczentwo-versus-dobrobyt/

Rewolucja, która nie nadejdzie: dlaczego raport Draghiego nic nie zmieni https://wyprodukowanewpolsce.org.pl/artykuly/raport-draghiego-nic-nie-zmieni/

Stary dobry złoty!!!  https://wyprodukowanewpolsce.org.pl/artykuly/stary-dobry-zloty/

Jaka polska strategia gospodarcza wobec Chin?  https://wyprodukowanewpolsce.org.pl/artykuly/chiny-polska-bartosiak/

oraz

https://www.dnb.com/content/dam/english/dnb-data-insight/Global_Business_Optimism_Insights_Q2_2024.pdf

https://www.pwc.com/gx/en/ceo-survey/2024/download/27th-ceo-survey.pdf

https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/at/Documents/presse/at-deloitte-global-powers-of-construction-2024-studie.pdf

https://chiny24.com/polska/chiny-odjezdzaja-polsce

https://www.ey.com/pl_pl/strategy/ceo-outlook-pulse-poland-report-2024

https://www.linkedin.com/posts/piotr-hans-37581813b_cfo-dyrektorfinansowy-konferencja-activity-7248363073680420864-o0oW