Według szacunków APPLIA, w 2024 r. konsumenci wydali na AGD prawie 19 mld zł (wartość z uwzględnieniem VAT). Wartość netto to 15,4 mld zł, czyli o 9% więcej niż w roku 2023. To powyżej wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych, który w 2024 r. wyniósł 3,6%. Na pozytywny wynik w dużym stopniu składa się mocny dwucyfrowy wzrost segmentu małego AGD. 1/3 wydatków konsumenckich na AGD stanowi sprzęt małogabarytowy i udział ten rośnie na przestrzeni ostatnich lat. Wzrost wartości sprzedaży w dużym AGD był na poziomie 5% względem ubiegłego roku.
Branża AGD od 20-stu lat realizuje tzw. Rozszerzoną Odpowiedzialność Producenta wraz z dedykowanymi przepisami o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (ZSEE). ROP polega m.in. na nansowaniu przez producentów zbiórki, przetwarzania i odzysku swoich zużytych produktów. To także obowiązki informacyjne oraz redukcja zasobów wykorzystywanych do produkcji.
Według szacunków APPLIA, w Polsce w 2024 r. na rynek trafiło ok. 345 tys. ton nowych urządzeń AGD (małe i duże AGD), czyli o 10% więcej niż przed rokiem. ROP w obecnym kształcie nakłada na frmy obowiązek nansowania recyklingu na poziomie 65% masy sprzedanego sprzętu. W przypadku AGD, wprowadzający urządzenia w 2024 r. zobowiązani byli do zbierania i poddania recyklingowi ok. 225 tys. ton zużytego sprzętu (na podstawie sprzedaży średniej w latach 2021-23).
Obowiązek na rok 2025 wyniesie 219 tys. ton, o 2% mniej niż za rok poprzedni. W przypadku dużego AGD spadek wyniesie ok. 4%, w przypadku małego AGD obowiązek wzrósł o ok. 6%. Według danych z BDO w roku 2023 organizacje odzysku zrealizowały obowiązek zbiórki w imieniu wprowadzających o masie 556 tys. ton. (99% całej zbiórki snansowanej przez wprowadzających).