Zagadkowe zjawisko rosnącego reeksportu
Wg raportu NBP z 12 września w lipcu 2025 r. odnotowano zarówno wzrost eksportu, jak i importu. Pozytywny wpływ na obroty towarowe miał wzrost popytu na samochody na rynkach europejskich. Z kolei wyraźnie niższe ceny paliw w porównaniu z rokiem poprzednim przyczyniają się zwłaszcza do obniżenia tempa wzrostu importu. Lipiec 2025 r. był trzecim kolejnym miesiącem wzrostu eksportu towarów. W omawianym okresie jego wartość zwiększyła się do 119,9 mld zł, tj. była o 2,1% wyższa w porównaniu z analogicznym miesiącem 2024 r. Na wzrost eksportu złożyło się dalsze zwiększenie transakcji o charakterze reeksportu, na co wskazuje kontynuacja wyraźnej tendencji wzrostowej eksportu odzieży, obuwia i zabawek, a także wzrost cen produktów rolnych. Dodatkowo pozytywny wpływ na wyniki eksportu miała stopniowo poprawiająca się koniunktura w branży motoryzacyjnej. W lipcu 2025 r. duże wzrosty odnotowano w eksporcie autobusów i samochodów osobowych. Jednocześnie zwiększyła się także zagraniczna sprzedaż samochodów dostawczych oraz ciągników drogowych.
Wartość importu osiągnęła w lipcu poziom 125,3 mld zł i była o 2,3% wyższa w porównaniu z rokiem poprzednim. Najsilniej rósł import towarów przeznaczonych do reeksportu, skoncentrowanych głównie w kategorii półtrwałych towarów konsumpcyjnych. W lipcu odnotowano także najwyższy w 2025 r. wzrost importu aut osobowych. Na duży wzrost importu złożyły się w dużej mierze dostawy pojazdów z Chin.
Zjawisko rosnącego reeksportu pozostaje dla analityków zagadką – być może wynika ze wzrostu znaczenia portu w Gdańsku w imporcie towarów z Azji.