Lit – kluczowy surowiec w elektromobilności

Udostępnij:

Ganfeng Lithium Co – firma z prowincji Jiangxi – poinformowała, że nabyła 50% akcji w SPV Co. (HQ w Holandii), której oddział w Mali (Afryka) zajmuje się wydobyciem litu. Kupiła również, za 254 miliony dolarów, notowaną na giełdzie londyńskiej firmę górniczą Bacanora Lithium. Bacanora ma prawa do wydobycia litu w Meksyku. Uważa się, że to jedno z największych złóż na świecie, szacowane na 8,82 miliony ton węglanu litu. Ganfeng jest również właścicielem firmy Ili Hongda, która z kolei ma częściowe prawa do złóż litu w kotlinie cajdamskiej.

To przykłady inwestycji tylko jednej chińskiej firmy, których dokonała tylko w tym roku. A są przecież również i inne – Eve Energy Co. Ltd, Gotion High-Tech, Ansah Heavy Duty Mining Machinery i wiele innych. Również największy na świecie producent baterii do “elektryków” – firma CATL – inwestuje w projekty wydobywania litu zabezpieczając sobie bezpośredni dostęp do surowca. Musi o to dbać, bo ogłosiła w listopadzie 2021 roku, że wybuduje dwie nowe fabryki w Fujian i Guizhou za odpowiednio 8 i 7 miliardów juanów. Zwiększa również produkcję w swoich 8 fabrykach poza Chinami. – pisze Leszek Ślazyk w serwisie Chiny 24. Cały artykuł jest tutaj https://chiny24.com/technologie/polska-izera-bez-klitu

Jest to dowód nie tylko na to jak dynamicznie rośnie popyt na samochody elektrycznie w Chinach, ale także na ważną zmianę w łańcuchach dostaw: producenci starają się zabezpieczyć stabilność zaopatrzenia poprzez udziały właścicielskie u kluczowych dostawców. Również w ten sposób większe znaczenie w łańcuchach dostaw ma geopolityka.