Lepsze wyniki firm działających na rynkach zagranicznych

Udostępnij:

Działalność na rynkach zagranicznych lub plany podjęcia takiej działalności dotyczą co trzeciej polskiej firmy – wynika z badań Polskiego Instytutu Ekonomicznego przeprowadzonych w grudniu 2024 r. na próbie 1000 firm. W 2024 r. 27 proc. firm działało na rynkach zagranicznych i prawie wszystkie (93 proc.) chciały kontynuować tę działalność w 2025 r. Wśród badanych przedsiębiorstw 73 proc. nie działało w 2024 r. na rynkach zagranicznych, ale z tej grupy plany podjęcia takiej działalności w 2025 r. miało 7 proc. firm. Na rynki zagraniczne częściej wchodzą większe przedsiębiorstwa. Wśród dużych i średnich to ponad 40 proc. firm, wśród małych i mikroprzedsiębiorstw to niecałe 30 proc.

Działalność na rynkach zagranicznych przekłada się na lepszą ocenę sytuacji finansowej oraz wzrost rentowności. Dobrą lub bardzo dobrą sytuację finansową w 2024 r. deklarowała ponad połowa (55 proc.) firm handlowych działających za granicą, a wzrost rentowności 35 proc. Natomiast firmy handlowe działające tylko na rynku polskim rzadziej wskazują na wzrost rentowności (24 proc. wskazań) oraz na dobrą lub bardzo dobrą sytuację finansową (49 proc.). Podobnie w sektorze usług administrowania i działalności wspierającej: 53 proc. przedsiębiorstw działających na rynkach zagranicznych oceniło swoją sytuację finansową jako dobrą lub bardzo dobrą, a 26 proc wskazało na wzrost rentowności, podczas gdy wśród f irm prowadzących biznes tylko w Polsce było to odpowiednio 32 proc. i 13 proc.

Więcej informacji Tygodnik PIE