Transport morski nie będzie tańszy i szybszy

Udostępnij:

Przyzwyczailiśmy się do wysokich i szybko rosnących zarobków i rentowności branży technologicznej, ale spójrzmy na zarobki przewoźników morskich. Ci to dopiero zyskali w minionym okresie, a nic nie zapowiada, aby koszty transportu morskiego się zmniejszyły. Przewoźnicy chronią swoje zyski, nie zwiekszają liczby kursów, lecz je optymalizują.

Inna sprawa, że prognozy gospodarcze na 2022 są słabe, co oznacza spadek popytu, a jednak trochę nowych statków zamówiono. Jednak to pieśń przyszłości, raczej 2024 roku niż 2023.

“Według Xeneta, firmy zajmującej się danymi wysyłkowymi z siedzibą w Oslo, stawki na rynku frachtów spotowych za wysyłkę 40-stopowego kontenera z Azji do Europy wzrosły z 1450 USD przed pandemią do 14 700 USD. Ten wzrost doprowadził do tego, że kontrakty obejmujące wolumeny ładunków na kwartał, rok lub dwa lata prawie potroiły się do 9300 USD, w porównaniu z 3400 USD w zeszłym roku.

Utrzymujące się zakłócenia na globalnych szlakach handlowych są jednym z czynników napędzających prognozy analityków, że przewoźnicy mogą zgarnąć większe zyski niż w 2021 r. Kolejnym czynnikiem jest przenoszenie wyższych stawek rynkowych spot do długoterminowych kontraktów towarowych, które są obecnie w trakcie negocjacji.” – pisze Financial Times https://www.ft.com/content/24f4c34f-30d1-4eca-adaf-276091f0f974