Europejski rynek pojazdów elektrycznych: rynek luksusowych mocno rośnie, a rynek masowy zwalnia

Udostępnij:

Trendy sprzedaży modeli pojazdów elektrycznych (xEV) w Europie są rozbieżne. W Niemczech, największym rynku w regionie, hybrydy bez możliwości ładowania z gniazdka wyprzedzają pojazdy elektryczne zasilane akumulatorowo (BEV) i hybrydy typu plug-in (PHEV).

W całej Europie popyt na alternatywne układy napędowe się podzielił. Nabywcy luksusowych samochodów nadal wybierają BEV i PHEV, notując dwucyfrowy wzrost sprzedaży w pierwszych siedmiu miesiącach roku. Jednak sprzedaż modeli przeznaczonych na rynek masowy utknęła w martwym punkcie, co przypomina sytuację w Niemczech po cięciach dotacji.

Generalnie w całej Europie nabywcy z wyższej półki nadal wybierają BEV i PHEV.

Według firmy śledzącej branżę Dataforce, sprzedaż pojazdów elektrycznych (BEV) w segmencie premium w UE, EFTA i Wielkiej Brytanii wzrosła o 23% w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy roku, podczas gdy sprzedaż pojazdów PHEV wzrosła o 14%. Dla porównania, sprzedaż pojazdów elektrycznych na rynku masowym spadła o 6,9%, a pojazdów PHEV o 18%.

Sprzedaż premium BEV gwałtownie wzrosła, na czele z Volvo EX30, BMW iX1 (wzrost o 54%) i Mercedes-Benz EQB (wzrost o 48%). Wśród luksusowych pojazdów PHEV, Mercedes E-Class wzrósł o 297%, podczas gdy Audi A3/S3 wzrósł o 175%. Sprzedaż Tesli czy Volkswagena na rynku masowym spadla 25-32% rok do roku.