Zdecydowana większość firm w Polsce podwyższyła ceny w 2022 roku, mniejszość podwyższyła marże

Udostępnij:

Polski Instytut Ekonomiczny przygotował raport „Marże w polskich przedsiębiorstwach w 2022 r.” 40 proc. wszystkich badanych przedsiębiorstw podniosła marże w 2022 r., ponad 80 proc. tych firm wskazało na wzrost cen jako czynnik, które je kształtował. Co trzecia zapowiedziała podwyżkę również w 2023. Jednocześnie co piąta firma obniżyła marżę w 2022 r.

Jedna trzecia firm, które podniosły marże wskazała, że decyzja ta przełożyła się na wzrost sprzedaży, zwiększenie budżetu wynagrodzeń oraz poprawę rentowności.

75 proc. firm podniosło ceny. „Trzy najczęstsze czynniki, jakimi tłumaczą wzrost cen przedsiębiorcy to wyższe koszty surowców potrzebnych do wytwarzania produktów lub usług, droższa energia i wzrost kosztów pracy.  Co piąta badana firma wskazywała natomiast na przyzwolenie społeczne na podnoszenie cen.  Nasze badanie pokazało, że występuje ono zwłaszcza w popandemicznej sytuacji w branży hotelarskiej i gastronomicznej” – mówi Katarzyna Dębkowska, kierownik zespołu foresightu gospodarczego PIE. Według niej  firmy za rzadko sięgają po bardziej zaawansowane sposoby kształtowania marż takie jak rozwój marek własnych, czy inwestycje w nowe technologię.

Więcej o wynikach badania