BPO – Polska wiceliderem, ale są wątpliwości czy to sukces

Udostępnij:

Wiosną 2022 roku firma Ryan Strategic Advisory przeprowadziła badanie Front Office CX Omnibus Survey, którego celem było wskazanie najpopularniejszych kierunków offshoringowych w 2022 roku.

Czynniki decydujące o atrakcyjności danej lokalizacji dla centrów BPO  respondenci wskazali między innymi dostępność odpowiedniej infrastruktury, poziom zaawansowania technologicznego, dostępność kapitału ludzkiego, wielojęzyczność, stabilność otoczenia gospodarczego i politycznego oraz wartość oferowaną przez dostawców usług w relacji: jakość/cena.

Polska wraz z Filipinami zajęła drugie miejsce. Inne kraje w czołówce to Indie, Egipt, Malezja, RPA, Meksyk. 

W Polsce środowisko przychylne rozwojowi BPO się cieszy, ale jest też dużo sceptycznych głosów. Najlepsze gospodarki świata nie opierają swojego wzrostu o BPO. Może nie ma się z co cieszyć się, że jesteśmy kompetentną – niskopłatną – siłą roboczą rozwiajającą zagraniczne biznesy.
Nie mówiąc o tym, że polskie firmy nie będą w stanie znaleźć pracowników, co może grozić zapaści rodzimego biznesu.

Polecamy też tekst na temat strategii gospodarczej opartej o wysoka wartość dodaną w serwisie Business Dialog, którą to strategię rekomendujemy firmom w ramach programu “Made in Poland/Wyprodukowane w Polsce”.

Niskie płace – pochodna biznesu o niskiej wartości dodanej