Słowa recykling i produkcja są w tytule w odpowiedniej kolejności, najpierw recykling, odzyskanie surowców, a potem produkcja baterii. Jest to pomysł na zbudowanie potężnej branży, a zarazem nowy łańcuch dostaw. Surowce do niej są w krajach odległych o dziesiątki tysięcy km i ryzykownych na różne sposoby. Jak pokonać taką barierę? Rzecz dzieje się w Stanach Zjednoczonych, ale dla nas – Polaków, Europejczyków – jest inspirującym przykładem jak można myśleć o przebudowie łańcuchów dostaw, a może też aby nawiązać współpracę.
Mówimy o Redwood Materials Inc., największej w USA firmie zajmująca się recyklingiem baterii stworzona przez współzałożyciela Tesla Inc., JB Straubela. Jego celem jest przeniesienie dużej części przemysłu komponentów akumulatorowych z Azji do USA.
Pojazdy elektryczne stanowią dziś zaledwie 4% sprzedaży samochodów osobowych, ale nadchodzi wielka zmiana. Co najmniej 15 krajów i 31 miast ogłosiło terminy całkowitego wycofania sprzedaży pojazdów spalinowych, począwszy od Norwegii w 2025 roku. W zeszłym miesiącu prezydent USA Joe Biden podpisał zarządzenie, zgodnie z którym połowa sprzedaży samochodów w USA będzie elektryczna do 2030 roku. Motors Co., największy amerykański producent samochodów, zobowiązał się do zelektryfikowania wszystkich swoich pojazdów do 2035 roku.
Te obietnice opierają się na założeniu spadających cen baterii. Według danych BloombergNEF za każdym razem, gdy globalna podaż baterii podwaja się, cena ich wytwarzania spada o około 18%. Te jeden słaby punkt tej strategii: materiały, z których wykonana jest bateria.
Chiny odpowiadają za ponad 80% światowej produkcji komponentów i materiałów do akumulatorów. Chociaż planowane nowe fabryki akumulatorów w Stanach Zjednoczonych i Europie pomogą rzucić wyzwanie dominującej roli Azji, pozostaną one zależne od tego regionu bez ogromnych nowych inwestycji w podstawowe komponenty akumulatorów.
Spójrzmy na tę mapę. Jest sporządzona pod kątem produkcji w USA, ale do Europy także nie jest wiele bliżej z Azji, a Polska jest jednym z najważniejszych producentów baterii.
Redwood prowadzi trzy rodzaje działalności: recykling, produkcję folii miedzianych na anody oraz produkcję katod. I ciągle inwestuje. Jak mówi Straubel, największym przedsięwzięciem będzie fabryka katod do baterii, czyli najbardziej wymagającej i kosztownej części baterii.
W nadchodzących dziesięcioleciach materiały pochodzące z recyklingu będą wykorzystywane do „prawie 100%” światowej produkcji akumulatorów. Recykling jest już opłacalny i ostatecznie firmy, które nie połączą recyklingu z rafinacją i produkcją, nie będą w stanie konkurować pod względem kosztów.
Na razie jest za mało samochodów elektrycznych, aby podaż zużytych baterii była wystarczająca do produkcji nowych, ale elektronika użytkowa stanowi zaskakująco skuteczny substytut. Na przykład baterie z elektroniki użytkowej zawierają znacznie wyższy poziom kobaltu, jednego z najdroższych i najbardziej kontrowersyjnych materiałów do produkcji baterii.
Potrzeba 6147 zrecyklingowanych baterii iPhone’a, aby zapewnić wystarczającą ilość litu dla Tesli Model Y, ale tylko 166 iPhone’ów, aby zapewnić wystarczającą ilość kobaltu. W starej elektronice jest tak dużo kobaltu, że Redwood pozyska go więcej z recyklingu niż potrzebuje do produkcji.
Po zebraniu wszelkiego złomu bateryjnego Redwood demontuje, strzępi, spala i miesza materiały w zawiesinie, aby oddzielić cenny nikiel, lit, kobalt i miedź. Według Redwooda, ponad 95% materiałów, z których wykonano rdzeń baterii, jest poddawanych recyklingowi. Następnie wracają do łańcucha dostaw.
Redwood zebrał około 740 milionów dolarów w dwóch rundach inwestycyjnych od 2020 roku. Inwestorami są Goldman Sachs Asset Management, Amazon’s Climate Pledge Fund i Bill Gates’s Breakthrough Energy Ventures. Pozyskanie kapitału o wartości 700 milionów dolarów w lipcu wyceniło Redwood na około 3,7 miliarda dolarów.
Warto też zwrócić uwagę, że ta nowa – również w USA – branża potrzebuje nowych kompetencji. Redwood rozgląda się za nimi po całym świecie, właśnie otworzył małe biura w Norwegii i Japonii. Być może w Polsce też powinniśmy o pomyśleć o tej współpracy, zwłaszcza że mamy firmy i ludzi z wysokimi kompetencjami w recyklingu. 2loop Tech to dobry przykład https://wyprodukowanewpolsce.org.pl/polskirecyklinhpaneli/