Ekspansja koreańskich firm budowlanych na polski rynek

W ub. tygodniu (tj. 12.09.2023) PZPB Polski Związek Pracodawców Budownictwa podpisał tzw. Memorandum of Understanding (MoU) z Hyundai Engineering & Construction Co.,Ltd. reprezentowanym przez Pana Yoon Young-Joon, CEO Hyundai E&C. Hyundai E&C to 23. największa spółka budowlana na świecie pod względem przychodów (wg raportu Deloitte GPoC 2022) oraz 11. największe przedsiębiorstwo budowlane na globie pod względem wielkości

Przetwarzać a nie blokować, czyli co zrobić z ukraińskim zbożem

Geopolityka, która teraz rządzi i całym światem, i każdym biznesem, i niestety w dużym stopniu życiem każdego z nas, powoduje, że zawężenie decyzji biznesowych czy politycznych tylko do doraźnych spraw, lokalnej perspektywy i krótkoterminowych efektów mocno zwiększa ryzyko zatrzymania rozwoju, a wręcz cofania się. Nasza branża spożywcza zbankrutuje, jeśli będzie produkować z drogiego surowca, co

A za Odrą coraz mniej ładunków

Ostatnio w swoim  materiale tutaj  pokusiłam się o analizę nastrojów gospodarczych u naszych zachodnich sąsiadów zza Odry. Analiza dotyczyła sytuacji na rynku niemieckim i opierała się na wskaźniku IFO i barometrze DIW za maj 2023 r. Dziś po dwóch miesiącach ponownie postanowiłam sprawdzić, co dzieje się ze wskaźnikami makroekonomicznymi w Niemczech. Tym razem do analizy

Chiny walczą o wyższą produktywność kapitału, represjonując rynek nieruchomości

W lipcu eksport do największego partnera handlowego Chin, czyli krajów Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN) zmniejszył się o 21,43% r/r, do krajów Unii Europejskiej o 20,62%, a do Stanów Zjednoczonych o 23,12% r/r. Za przyczynę uważa się osłabienie głownych gospodarek zachodniego świata. Z kolei za spadek importu obwinia się słaby popyt  wewnętrzny. Z państw ASEAN spadł o 11,2% r/r, z

Zygzaki a nie trend – uwagi na marginesie danych GUS o PKB

Sporo zamieszania wywołała publikacja przez GUS szybkiego szacunku PKB za 2Q 23. Pojawiły się komentarze o gwałtownym załamaniu polskiej gospodarki, o recesji, najgorszym wyniku w UE, itp. Trzeba z tego balona spuścić trochę powietrza. Według GUS dynamika PKB w 2Q 23 spadła o 0,5% r/r, po wcześniejszym spadku o 0,3% r/r w 1Q. Wyjaśnijmy więc

Wodór coraz bardziej znaczący w Polsce

Wodór ma szanse być paliwem przyszłości. To rozwiązanie, które łączy w sobie zalety silników spalinowych i elektrycznych, jednocześnie eliminując większość ich wad. Do  wodorowego pociągu wsiada coraz więcej firm, nie tylko światowych potęg jak Toyota czy Bosch, ale również polskich. Na razie to drogie paliwo – 10-20 euro za kg  w zależności od kraju, jest

Amerykańsko-chińska wymiana ciosów technologicznych

Amerykanie chcąc powstrzymać rozwój gospodarczy Chin wprowadziły bardzo poważne ograniczenia w eksporcie zaawansowanych mikroprocesorów, maszyn do ich wytwarzania, specjalistycznej siły roboczej, a także wiedzy w tej dziedzinie do Chin. Zakaz dotyczy nie tylko USA, ale także sojuszników USA, a przynajmniej Ameryka stara się je wymusić na sojusznikach, dosyć temu niechętnym, bo Chiny są dobrym klientem.

Odbudowa Ukrainy – czy to dobry interes dla Polski

Jadwiga Emilewicz, wiceminister funduszy i polityki regionalnej oraz pełnomocnik ds. polsko-ukraińskiej współpracy rozwojowej    udzieliła magazynowi WNP.PL obszernego wywiadu na temat różnych okoliczności związanych z odbudową Ukrainy i udziałem polskiego biznesu w tym przedsięwzięciu. Poniżej niektóre wypowiedzi, na końcu link do pełnego wywiadu. Przytaczamy go ze względu na to, że wiele opinii jest zgodnych z

Oddzielenie od Chin słono kosztuje – na przykładzie eliminacji sprzętu Huawei

Rozdzielenie Ameryki i sojuszników Ameryki od Chin jest forsowane przez USA jako konieczne dla bezpieczeństwa politycznego tych państw, ale ze świadomością, że jest ono niekorzystne dla amerykańskich i europejskich korporacji, ale czasem również koreańskich czy japońskich, bowiem mają rozbudowana współpracę z firmami chińskimi i istotną obecność na chińskim rynku. Są też koszty zastępowania chińskiej technologii

Rozliczanie kosztów utrzymania ruchu – metoda uproszczona

W wielu przedsiębiorstwach istotnym problemem, choć czasami niedostrzegalnym,  jest identyfikacja i rozliczanie kosztów utrzymania ruchu. Często nie są one wyodrębniane w ewidencji kosztów, gdyż zazwyczaj stanowią tylko element kosztów wydziałowych. Taki stan rzeczy już w zasadzie nie odpowiada wymogom funkcjonowania rachunku kosztów z uwagi na precyzyjne rozliczanie kosztów pośrednich. Koszty utrzymania ruchu muszą być wyodrębnione,