Na 2022 rok zapasy to był dobry wybór – ale czy będzie nim dalej?

Podczas spotkania Klubu Dyrektorów Finansowych „Dialog” w Poznaniu (11 sierpnia 2022) padły słowa, które poruszyły wielu uczestników: „nasza decyzja o zbudowaniu ponadprzeciętnych zapasów sprawdziła się. Nie tylko mieliśmy z czego produkować, ale także mieliśmy czym handlować poza naszą ofertą. Czasem ten nadmierny zapas pozwalał w drodze wymiany uzyskać od innej firmy to, czego nam brakowało.

Akord i premia to maskowanie złego zarządzania procesami przez menedżerów

Najpowszechniej spotykanym, modelem wynagradzania pracowników produkcyjnych albo handlowców, jest stała podstawa i uzależniony od indywidualnych, bodź grupowych, wyników, dodatek. W przypadku pracowników produkcyjnych, będzie to dodatek od liczby wyprodukowanych detali na przykład (akord), a u handlowców, prowizja od wypracowanego obrotu, czy uzyskanej kwoty marży. To prosty model, mający uznanie w oczach wielu managerów i pracowników

Tylko kupować – trwa promocja akcji polskich spółek produkcyjnych

Akcje polskich spółek produkcyjnych notowanych na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych są wyceniane obecnie średnio 13% poniżej wartości z początku 2016 roku, czyli umownego początku procesu reindustrializacji polskiej gospodarki.  W samym 2022 roku wartość Giełdowego Indeksu Produkcji opartego o 60 największych polskich spółek produkcyjnych z GPW spadła o 24%. O ile w tym roku GIP60 jest

Zarządzanie zapasami, czyli pokusa źle pojętej elastyczności

Kilka refleksji i rekomendacji po spotkaniu w Klubie Dyrektorów Finansowych „Dialog”, które odbyło się w ramach programu „Made in Poland/Wyprodukowane w Polsce” w Szczecinie 28.07   Przez lata zarządzanie płynnością finansową było zagrożone przez jeden, góra dwa czynniki. Najczęściej problemem były nadmiernie rosnące zapasy albo należności. Do 2020 roku wzrost należności (zwłaszcza przeterminowanych) był często

Sztuczna inteligencja w łańcuchach dostaw. Przykłady zastosowania

Sztuczna inteligencja wywiera transformacyjny wpływ na łańcuch dostaw.  Automatyzując różne procesy i zwiększając wydajność, firmy odnotowują mniejsze wskaźniki rezygnacji klientów z usług czy produktów (churn). Jednym z kluczowych sposobów, w jaki sztuczna inteligencja zmniejsza churn, jest zwiększenie przejrzystości w całym łańcuchu dostaw. Ta przejrzystość pozwala firmom na wczesne identyfikowanie potencjalnych problemów i podejmowanie działań naprawczych,

Firmy mają szansę uzyskać odporność pokonując silosowość, a nie mnożąc procedury

Prób tłumaczeń angielskiego „resilience” jest wiele, nie o definicje jednak chodzi. W dużym skrócie, bazując zarówno na oczekiwaniach klientów jak i na tym co piszą normy (np. ISO 22316, czy wcześniejsze ANSI, czy BS 65000) chodzi o to, żeby przetrwać. Stwierdzenie prawie banalne, do momentu, gdy COVID19, Ever Green i blokada kanału Sueskiego, blokady portów

Spada różnorodność oferty produktów: idą zmiany na miarę rewolucji przemysłowej

Renault  przygotował specjalną ofertę na model Arkana, już realizowaną np. we Francji. Gwarantuje nowy samochód w maksymalnie 30 dni – w porównaniu ze średnim oczekiwaniem wynoszącym pięć miesięcy. Samochody są dostępne tylko w trzech kolorach, podczas gdy pełna paleta wynosi sześć. Dostępny jest tylko jeden poziom wyposażenia (RS Line) i tylko jeden rodzaj silnika. Zamówienia

Recesja? Raczej kilka równoległych i głębokich procesów zmian

Zakotwiczyliśmy się na pojęciu „recesja”. Publicyści, ekonomiści, analitycy, politycy spierają się czy jest ta recesja czy jej nie ma, a jak nie ma, to czy zaraz będzie czy nie będzie. A techniczna, a realna, a nietypowa, itd itd. W USA toczą się nie kończące się dyskusje, w Unii, w Polsce. Bo nic się nie zgadza.

Brak mikroprocesorów jako narzędzie wzrostu rentowności firm motoryzacyjnych

Dwie wiadomości z ostatnich kilku dni. Pierwsza: „W minionym tygodniu z powodu niedoboru półprzewodników rozpoczęły się przestoje w zakładach Stellantis we Francji i we Włoszech. Kryzys chipów dotknął także fabrykę FCA Poland. Przestój w zakładzie w Tychach, podobnie jak we Francji i we Włoszech, ma potrwać do końca tego tygodnia.” 28.06.22 portal AutomotiveSuppliers.pl Druga, również