Węgierska brama Azji do Europy – rusza największy hub intermodalny w Europie

Udostępnij:

Jak informuje portal kurier-kolejowy.pl w ciągu najbliższych tygodni zostanie uruchomiony wielki hub intermodalny w miejscowości Fényeslitke na Węgrzech – East-West Gate (EWG). W miejscu tym będzie można przeładowywać rocznie ok. 1 miliona TEU (20-stopowych kontenerów). A to dzięki zastosowaniu zautomatyzowanych systemów bazujących na technologii 5G, a także m.in. wielkim suwnicom bramowym skonstruowanym w… Polsce.

W najbliższych latach Budapeszt stanie się głównym w Europie punktem przeładunków dostaw intermodalnych z Azji (Korei Południowej, Japonii, Chin i państw ASEAN. A to za sprawą istniejącego połączenia z Istambułu przez Rumunię, uruchomienia nowego hubu w Fényeslitke, a także dzięki otwarciu (w 2025 roku) szybkiego połączenia kolejowego z portem w Pireusie przez Belgrad.

Najważniejsze informacje na temat hubu kolejowego w Fényeslitke (za portal-kolejowy.pl):

  • Do upadku komunizmu był jeden z najważniejszych węzłów kolejowych nie tylko na Węgrzech, ale również w Europie – przyjmowano tu tysiące pociągów.
  • W ciągu ostatnich dziesięcioleci położono tu kilka kamieni węgielnych pod wielkie projekty, z których nic nie wyszło. Aż do zeszłego roku.

  • Prywatnie realizowana inwestycja, od wbicia pierwszej łopaty, po uruchomienie urządzeń przeładowczych trwała zaledwie jeden rok
  • A ta inwestycja to ponad 10 kilometrów torów kolejowych normalno- i szerokotorowych, a także m.in. betonowa nawierzchnia o powierzchni porównywalnej z 30 boiskami piłkarskimi,

  • czy 41-metrowa i dwie 28-metrowe gigantyczne suwnice bramowe na szynach oraz 20-metrowa samojezdna suwnica na kołach.

  • W ciągu ostatnich dwóch miesięcy wybudowano tu ogromne budynki magazynowo-usługowe.
  • Gigantyczne suwnice, zdalnie sterowane za pomocą połączenia 5G, są unikalne w Europie pod względem wielkości i technologii, a ich udźwig wynosi 45 ton każda. Suwnice, wyprodukowane w Polsce, zostały przetransportowane do Fényeslitke przez 40 ciężarówek, z których największa miała 32 metry długości.
  • Terminal, który będzie w stanie przeładować do 1 mln 20-stopowych kontenerów rocznie, jest największym tego typu obiektem na kontynencie, zarówno pod względem możliwości przeładunkowo-magazynowych, jak i powierzchni.
  • Obiekt będzie zasilany m.in. przez wysokowydajną farmę solarną i system pomp ciepła, a dźwigi i pojazdy będą napędzane elektrycznie.
  • W EWG zastosowane zostaną najnowsze technologie, pierwsze w Europie zdalne sterowanie dźwigami za pomocą 5G, a węgierski start-up zbuduje również Digital Twin, który będzie śledził procesy i operacje centrum logistycznego w czasie rzeczywistym, w 3D – pociągi, ciężarówki, dźwigi i towary.

Jak to mówią: „natura nie znosi próżni”. Skoro bratanek z Polski prowadził dyskusję wewnętrzną, czy będzie, czy też nie będzie bramą Azji do Europy, odkładając działania realne na później, to ten węgierski bratanek spiął rumaka ostrogami i w ciągu jednego roku nie tylko podniósł z popiołów niegdysiejszy węzeł kolejowy, ale uzbroił go we wszystko co oferują najnowocześniejsze technologie. Nie wnikając zanadto w to skąd one pochodzą. Bo nie ważne czy kot jest biały, czy czarny, ważne by łowił myszy.

 

 

Leszek Ślazyk, ekspert z 25letnim doświadczeniem pracy w Chinach, prezes Contemporary China Studies Institute  chiny24.com