Całym, czyli od badań i rozwoju przez produkcję i sprzedaż aż do napraw i rynku wtórnego. Setki startupów pracują nad rozwiązaniami do zastosowania w poszczególnych ogniwach łańcucha. Przyszłością branży są samochody definiowane programowa, czyli samochody, których funkcje są regularnie aktualizowane przez Internet, podobnie jak programy komputerowe i aplikacje na smartfony. To zmienia wszystkie zasady od pojektu przez produkcję do bezpieczeństwa, a AI jest i umożliwiaczem zmian, i odpowiedzią na problemy.
Główne wyzwania branży:
– wzrost kosztów badań i rozwoju, głównie z powodu przejścia na samochody definiowane programowo
– koniecznść przyspieszenie rozwoju i prototypowania, jednocześnie obniżając koszty
– zmiana użytkowania generująca potrzebę nowych modeli finansowania i procesów naprawczych
– sprzedaż online powodująca większą personalizację marketingu
– konieczność inwestycji w cyfrowe doświadczenia użytkowników.
W odpowiedzi na te trendy wschodząca grupa firm wykorzystuje duże modele językowe (LLM) i sztuczną inteligencję w szerszym zakresie, aby zbudować nowy zestaw narzędzi i możliwości w całym łańcuchu wartości w branży motoryzacyjnej, od pilotów AI wykorzystywanych w produkcji, sprzedaży i serwisowaniu, po mikrofabryki do produkcji i zautomatyzowanej kontroli pojazdów na rynku wtórnym. Rozwiązania te mają znaczny potencjał, aby pomóc graczom z branży motoryzacyjnej w napędzaniu wzrostu, poprawie widoczności i obniżaniu kosztów we wszystkich liniach biznesowych.
Najważniejszy wpływ AI
CB Insights przygotował raport na ten temat. Oto najważniejsze wnioski dotyczące oddziaływania AI na branżę motoryzacyjną:
- Sztuczna inteligencja i obliczenia kwantowe przyspieszają rozwój pojazdów i zmniejszają koszty badań i rozwoju, umożliwiając producentom OEM wprowadzanie nowych projektów, prototypów i materiałów.
- Produkcja motoryzacyjna odniesie korzyści dzięki bardziej zaawansowanym rozwiązaniom z zakresu robotyki i automatyzacji, kładąc podwaliny pod efektywną kosztowo, modułową produkcję pojazdów nowej generacji.
- Sztuczna inteligencja umożliwia bardziej spersonalizowany, wydajny proces sprzedaży samochodów, dzięki nowym rozwiązaniom cyfrowym i narzędziom angażującym, które przyspieszają cykl sprzedaży i poprawiają dostępność dla nabywców samochodów.
- Technologia pojazdów podłączonych do sieci umożliwia wgląd w stan i bezpieczeństwo pojazdów w czasie rzeczywistym, dostarczając producentom OEM cennych danych w celu ulepszenia innych aspektów łańcucha wartości w branży motoryzacyjnej i doświadczenia w pojeździe.
- Chatboty i komputerowe rozwiązania kontrolne oparte na wizji zwiększają wydajność napraw pojazdów, poprawiając produktywność działu obsługi i dokładność techników.
Przykłady rozwiązań
Korzystając z narzędzi do projektowania generatywnego, inżynierowie mogą ustawić parametry produktu końcowego, takiego jak komponent samochodowy wykonany z określonych materiałów, który powinien być również lekki i bardzo wydajny. Oprogramowanie do projektowania generatywnego przeprowadzi symulacje, generując szereg wyników, a następnie zdecyduje, które z nich działa najlepiej.
Rozwój generatywnej sztucznej inteligencji wywarł wpływ na cały proces produkcyjny, w tym pomógł humanoidalnym robotom szybciej uczyć się złożonych zadań i zasilił pilotów produkcyjnych. Sztuczna inteligencja ulepsza również istniejące technologie, takie jak platformy analityki produkcyjnej i rozwiązania do automatyzacji hal produkcyjnych. Platformy przemysłowego Internetu rzeczy do produkcji dyskretnej przechwytują i oceniają dane z systemów i maszyn, a następnie wykorzystują te dane do identyfikowania sposobów zwiększenia wydajności procesu produkcyjnego.
Niektórzy producenci samochodów badają możliwości wykorzystania mikrofabryk, które działają jako małe, modułowe i wysoce zautomatyzowane komórki produkcyjne, które mają zastąpić tradycyjną linię montażową. Mikrofabryki mają sprawić, że produkcja będzie bardziej konfigurowalna i elastyczna bez konieczności dużych remontów sprzętu – potencjalnie oferując nowe modele do produkcji na mniejszą skalę.
W miarę jak producenci samochodów coraz częściej przechodzą na napęd elektryczny, firmy projektują produkty do finansowania pojazdów elektrycznych. Pomagają one użytkownikom uzyskać dostęp do pożyczek, które uwzględniają ulgi podatkowe na pojazdy elektryczne, rabaty i koszty instalacji ładowarki domowej. Rozwiązania te usprawniają proces finansowania dla dealerów i klientów, ułatwiając ocenę zdolności kredytowej klientów, porównywanie wielu opcji finansowania i sprawne finalizowanie transakcji.
Technologia pojazdów podłączonych do sieci umożliwia wgląd w stan i bezpieczeństwo pojazdów w czasie rzeczywistym Wraz z rozwojem łączności pojazdów pojawia się kilka rozwiązań technologicznych zwiększających funkcjonalność pojazdów i bezpieczeństwo na drodze.
Po podłączeniu pojazdy na drogach generują zestawy danych, które są cenne dla interesariuszy w całym łańcuchu wartości, w tym producentów OEM, dostawców Tier 1 i sprzedawców detalicznych z branży motoryzacyjnej. Na przykład dane diagnostyczne pojazdów mogą pomóc w informowaniu producentów OEM i dostawców w celu rozwoju produktów, a także umożliwiają konserwację predykcyjną dla dealerów samochodowych i centrów serwisowych, co pozwala na bardziej proaktywną naprawę pojazdów i lepszą obsługę klienta.
Platformy pojazdów definiowanych programowo umożliwiają sterowanie, zarządzanie i aktualizację pojazdów za pomocą oprogramowania, a nie tylko dedykowanych komponentów sprzętowych. Dzięki temu producenci OEM mogą dostarczać aktualizacje i nowe funkcje (takie jak ulepszone funkcje zautomatyzowanej jazdy) do samochodów bezprzewodowo (OTA) — co oznacza bezprzewodowo i często bez konieczności inicjowania aktualizacji przez użytkownika. Zapewnia to producentom OEM i innym interesariuszom większą kontrolę podczas procesu użytkowania pojazdu, a jednocześnie stanowi podstawę dla innych usług łączności, które pomagają generować cenne dane dla producentów OEM.
Technologia cyberbezpieczeństwa w motoryzacji ma kluczowe znaczenie dla zabezpieczenia nowej klasy pojazdów definiowanych programowo.
Dealerzy samochodowi i warsztaty stoją w obliczu wielu przeszkód, od presji na obniżenie cen pojazdów po niedobór wykwalifikowanych techników. W odpowiedzi startupy opracowują rozwiązania, które automatyzują zadania w całym procesie serwisowania samochodów, od zautomatyzowanej kontroli pojazdów, przez naprawę cyfrową, po chatboty AI.
Zautomatyzowana kontrola pojazdów, która wykorzystuje komputerowe systemy wizyjne do wykrywania problemów, które mogą zostać przeoczone przez ludzkie oko, pomaga warsztatom samochodowym zmniejszyć liczbę błędów, jednocześnie łagodząc obecny niedobór siły roboczej. Technologia ta ma implikacje nie tylko dla dealerów samochodowych, ale także dla firm ubezpieczeniowych zajmujących się roszczeniami.
W miarę jak pojazdy stają się coraz bardziej połączone i autonomiczne, konserwacja i naprawa będą musiały obejmować również oprogramowanie i czujniki pojazdów. W związku z tym wiele firm wykorzystuje możliwości sztucznej inteligencji, Internetu rzeczy i robotyki do obsługi bardziej złożonych pojazdów za pomocą rozwiązań, takich jak kalibracja czujników i programowanie cyfrowe.
Więcej TUTAJ
Opr. IDB